Abonnementen
Abonnementen zijn er in alle soorten en maten. Mobiele telefonie, internet, streaming diensten, tijdschriften & kranten, OV, sportschool of sportclub, online diensten als games en apps, lidmaatschappen voor diverse websites als datingsites, maaltijdboxen en noem het maar op.
In consumentenprogramma’s komen regelmatig situaties naar voren waarin consumenten zich opgelicht voelen. Ze denken iets te hebben afgesloten, wat vervolgens toch anders in elkaar steekt dan ze dachten. Een eenmalige aankoop, dat toch een abonnement blijkt te zijn. Of de voorwaarden van het abonnement zijn toch anders, dan in eerste instantie gedacht.
Of wij iets met uw zaak kunnen, hangt van een aantal factoren af:
- Houdt het bedrijf in kwestie zich aan de geldende regelgeving rondom abonnementen?
- Wat staat er vermeld in de Algemene Voorwaarden en zijn die in lijn met de wet?
- Wat staat er over de inhoud van het abonnement en wordt duidelijkheid geschept over het aanbod, de prijs, de duur, het opzeggen etc.?
De prijs, de duur & het opzegtermijn
Consumenten worden beschermd door de wet. Met betrekking tot abonnementen is er een strenge wetgeving wat wel en niet is toegestaan. Echter, nog steeds dient u een contract en Algemene Voorwaarden goed door te lezen, wanneer u een abonnement afsluit. Let met name goed op de duur van het abonnement, de prijs en hoe het zit met de verlenging en opzegging. De meeste abonnementen zullen stilzwijgend worden verlengd, tenzij wordt opgezegd. In de Algemene Voorwaarden staan de regels op welke wijze u een abonnement kunt opzeggen.
De prijs is met name van belang wanneer u gebruik maakt van een actie of aanbieding. In de meeste gevallen loopt het abonnement automatisch door en gaat deze over van de actieprijs in de reguliere prijs. Sluit dus nooit zomaar iets af, zonder te kijken naar de voorwaarden en het aanbod.
Incassobrief ontvangen voor abonnement?
Natuurlijk kan het gebeuren dat er een situatie ontstaat, waar u het niet mee eens bent. In dat geval zijn er twee belangrijke aandachtspunten. Het eerste aandachtspunt is het abonnementscontract. Wat staat er zwart-wit op papier en met welke voorwaarden bent u akkoord gegaan? En het tweede punt is of deze voorwaarden in lijn zijn met de wetgeving. Ook al staan er bepaalde regels in het contract en heeft u daarvoor akkoord gegeven, de regels mogen niet in strijd zijn met de wetgeving voor abonnementen.
Consumenten rechten bij Abonnementen
Een overzicht van regels en rechten bij abonnementen.
Algemene consumentenrechten bij abonnementen:
- Een abonnement moet altijd op dezelfde wijze opzegbaar zijn als de manier waarop deze is aangegaan. Stel u heeft online via een site een abonnement afgesloten, dan moet deze ook minimaal via deze weg weer opzegbaar zijn. Een abonnement die telefonisch is aangegaan, dient dus ook te kunnen worden opgezegd via de telefoon.
(Tip: bevestig altijd schriftelijk, per e-mail of aangetekende brief, uw opzegging. Mondeling is rechtsgeldig, maar valt niet te bewijzen). - Een abonnement mag te allen tijde worden opgezegd. Hierbij dient wel rekening te worden gehouden met de looptijd en het opzegtermijn.
- Een abonnement mag automatisch worden verlengd, maar alleen als in de verlenging een opzegmaand van 1 maand wordt gehanteerd.
- Een abonnement die wordt aangegaan voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, kan niet zomaar eerder worden gestopt. Uiteraard kunt u het bedrijf in kwestie vragen of het abonnement eerder kan worden beëindigd, maar ze zijn dit niet verplicht.
Wanneer het bedrijf wel akkoord gaat met een vroegtijdige beëindiging van het abonnement, mogen zij een opzegvergoeding vragen. - Abonnementen gaan bij een verlenging over in een abonnement voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van één maand. Wanneer u deze verlenging in een keer als jaarbetaling vooruit heeft betaald, bijvoorbeeld een jaarlidmaatschap voor een sportschool, kunt u nog steeds per maand opzeggen. Het bedrijf is verplicht de resterende maanden terug te betalen.
Algemene consumentenrechten bij tijdschriften en dagbladen:
- Abonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen na de eerste contractperiode elke keer worden verlengd voor maximaal 3 maanden of worden omgezet naar een abonnement voor onbepaalde tijd, waarbij automatisch het wettelijke opzegtermijn van 1 maand geldt.
- Wanneer u een proefabonnement afsluit voor een tijdschrift of dagblad, mag die niet zomaar zonder uw toestemming worden verlengd. Deze proefabonnementen stoppen automatisch na de afgesproken proefperiode. Daar hoeft u dus niets voor te doen.
Uitzonderingen op de algemene regels:
- Lidmaatschappen van verenigingen en verzekeringen vallen niet onder deze algemene regels. Voor verenigingen geldt dat het lidmaatschap niet onder deze wetgeving valt, maar eventuele losse bijkomende producten wel. Stel u betaalt een lidmaatschap en daarnaast een los bedrag voor een verenigingsblad. Dan valt dat verenigingsblad wel onder de algemene consumentenrechten van abonnementen.
Wij staan voor u klaar
Alert Incassodiensten kan u adviseren en begeleiden naar een oplossing. Indien nodig, kunnen we voor u bemiddelen en verweer schrijven. Neem contact met ons op of stuur alle informatie naar info@alertincasso.nl.