Een lastige vraag zonder kant-en-klaar antwoord. Als we kijken naar de gemiddelde cijfers, zien we dat het gemiddelde uurtarief van zzp’ers tussen de € 45,- en € 60,- per uur ligt. Echter zijn er beroepen, die lagere uurtarieven in rekening brengen en beroepen die hogere tarieven handhaven.
Als incassobureau krijgen we allerlei facturen in handen van zzp’ers uit verschillende branches. Sommige zitten al jaren in het vak, anderen zijn nog zoekende naar hun plek in het werkveld. Zzp’er zijn biedt een scala aan vrijheden, maar met vrijheid komt verantwoordelijkheid en dienen bepaalde keuzes te worden gemaakt.
Zeker als beginnend zzp’er kan het lastig zijn om een uurtarief te bepalen. Op internet zijn verscheidende rekentools te vinden, maar ook wij kunnen hierin enkele tips geven. In de basis is het belangrijk om te weten; welk salaris heeft u nodig?
Minimum uurtarief voor zzp’ers
Sinds 1 januari 2021 is het minimum uurtarief € 16,- per uur. Wanneer u minder dan het minimum uurtarief in rekening brengt, wordt u door de Belastingdienst als werknemer gezien. Houd hier dus rekening mee! Deze regel is in het leven geroepen om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.
Breng de kosten en declarabele uren in kaart
‘Meten is Weten’ is een uitspraak die veel terugkomt binnen de wetenschap. Zonder inzicht in uw gegevens, is het bepalen van een uurtarief een losse gok. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in uw vaste kosten. Denk hierbij aan:
- Kantoorkosten
- Inventariskosten
- Telefoon- en internetkosten
- Administratiekosten/boekhoudingskosten
- Cursus- en opleidingskosten
- Reis- en vervoerkosten
- Marketingkosten
- Inkoopkosten
- Etc.
Eveneens is het belangrijk om inzicht te krijgen in uw declarabele uren. Als zzp’er zijn er een hoop werkzaamheden die tijd kosten, maar niet te factureren zijn. Te denken aan administratieve werkzaamheden, tijd die wordt besteed aan cursussen en studie, etc. Iedere situatie is uniek, maar in grote lijnen kan worden gesteld dat bij een werkweek van 40 uur, zo’n 20 tot 30 uur declarabel is. De overige tijd gaat naar randzaken.
Welk salaris is nodig?
Met een overzicht van de kosten en declarabele uren kunt u uitrekenen wat uw salaris is bij diverse uurtarieven. Over het algemeen gaan mensen leven naar het inkomen dat ze binnenkrijgen, maar er is zeker een minimum wat nodig is om in onderhoud en levensvoorzieningen te kunnen voorzien. Bepaal daarom in ieder geval wat u minimaal aan salaris nodig heeft en leg dat naast de bedrijfskosten en declarabele uren. Op welk tarief komt u dan uit?
Welk uurtarief bent u waard?
Wat de ene persoon duur vindt, vindt de ander goedkoop. Geld en tarieven zijn geen vaste gegevens. Een concurrentieonderzoek geeft inzicht in wat anderen doen, maar alsnog is het van belang om uw eigen waarde te bepalen. Deze toegevoegde waarde kan in verschillende elementen zitten; opleiding, unieke skills, ervaring, maar ook een combinatie van deze elementen.
Wat doen anderen?
Het is belangrijk uw uurtarief te baseren op uw eigen kosten, declarabele uren en benodigde salaris. Echter, het kan wel verhelderend zijn om enigszins te zien wat andere zzp’er binnen dezelfde branche/hetzelfde beroep berekenen. Loonwijzer heeft door middel van een salaris-enquête de uurtarieven van verschillende beroepen in kaart gebracht. Zowel het uurtarief van zzp’ers als in vergelijking met werknemers in loondienst.
Een aantal voorbeelden van uurtarieven:
- Schoonmaker: € 12,- t/m € 16,-
- Taxichauffeur: € 20,- t/m € 40,-
- Huisschilder: € 25,- t/m € 60,-
- Fysiotherapeut: € 35,- t/m € 75,-
- Grafisch vormgever: € 35,- t/m € 80,-
- Accountant: € 40,- t/m € 120,-
- Juridisch Adviseur: € 70,- t/m € 180.-
De volledige beroepenlijst en tarieven vindt u op hun website.
Experimenteren met tarieven
Wanneer u eigenlijk uw uurtarief wilt verhogen, kan dat best lastig zijn. Concurrenten die onder uw tarief blijven hangen, huidige klanten die niet willen meebewegen met een hoger tarief, alles is een afweging waard. Wanneer u merkt dat klanten aanhikken tegen de hoogte van het uurtarief kunt u twee dingen doen:
- Een concurrentieonderzoek waarbij niet alleen wordt gekeken wat de concurrent vraagt, maar ook in hoeverre de kwaliteit gelijkwaardig is aan uw dienst/product. In hoeverre ligt uw dienst/product eerlijk in de markt of hebben uw klanten een punt dat ze tegen het tarief aanlopen? En als het uurtarief wat u vraagt gerechtvaardigd is, kunt u wellicht kijken naar een manier om dat over te brengen op uw klant. ‘Al tien jaar ervaring’, ’met een garantie van 20 jaar’. Diverse kreten die kunnen verhelderen bij klanten waarom u een bepaald tarief hanteert en waarom u dat tarief waard bent.
- U kunt experimenteren met de manier waarop u uw uurtarief aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde all-in pakketprijzen met een totaalbedrag in plaats van een uurtarief. Daarbij is het wel belangrijk dat u inzicht heeft in hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden kosten. U kunt ook diverse pakketten aanbieden en daarmee alleen een bepaalde basis leveren met mogelijkheid tot meerdere diensten en pakketten. Zo kunnen uw diensten aansluiten bij verschillende klantbudgetten.
Tot slot
Wanneer u weet op welke factoren uw uurtarief is gebaseerd, is het makkelijker om dit bedrag te verkopen aan uw (potentiële) klanten. U komt zelfverzekerder over, wat bijdraagt aan een professionele uitstraling van uw bedrijf.
Minder tijd kwijt zijn aan onbetaalde facturen?
Tijd is kostbaar. Het is daarom lonend om bepaalde taken uit handen te geven. Heeft u openstaande facturen die nog steeds niet zijn betaald? Dan kunt u overwegen een incassobureau in te schakelen. U bent tenslotte zzp’er, geen incassobureau medewerker. Daarin kunnen wij als Alert Incassodiensten u van dienst zijn.
© Alert Incassodiensten | Incasseren is ons vak