Online Shoppen en Aankopen Doen Webshop Incasso Onbetaalde Facturen

Wat te doen met vaste klanten die niet of slecht betalen bij E-commerce?

In de basis is het verstandig om ook vaste klanten niet weg te laten komen met onbetaalde facturen. In dit artikel leggen we uit waarom en waarom het inschakelen van een incassobureau niet hoeft te betekenen dat u uw klant kwijt raakt.

E-Commerce

E-commerce vormt al jaren een groot deel van onze landelijke inkomsten. Producten en diensten online kopen en afsluiten gebeurt aan de lopende band. Zowel B2B E-commerce als B2C E-commerce. Oftewel, zowel zakelijke verkoop van bedrijf aan bedrijf als van bedrijf aan consument komt veel voor.

Webshops

Alleen al in Nederland zijn er in 2020 meer dan 13.000 webwinkels bijgekomen. In totaal zijn er meer dan 67.000 webwinkels in Nederland. Het overgrote deel verkoopt fashion en non-food artikelen.

Met zoveel webshops is het lastig om op te vallen. Grote bedrijven als Coolblue, Bol.com en Amazon hebben een grote bekendheid, maar als zelfstandige webshop kan het aantrekken van nieuwe klanten best een uitdaging zijn.

Nieuwe klanten versus vaste klanten

Met het oog op de concurrentie van online webshops, is het logisch dat de meeste ondernemers waarde hechten aan hun vaste klanten. Het is vaak belangrijk voor bedrijven om een vaste klantenkring op te bouwen, maar het is wel vervelend als een gedeelte van deze vaste klantenkring niet of slecht betaalt. In hoeverre classificeer je iemand dan nog als ‘een goede klant?’

Bij Alert Incassodiensten adviseren we om ook vaste klanten aan te pakken wanneer zij slecht of niet betalen. Wij merken namelijk dat veel ondernemers hierover twijfelen of dit lastig vinden. Waar ze omtrent nieuwe klanten sneller de stap zetten tot een incasso, zijn ze bij vaste klanten over het algemeen een stuk voorzichtiger. Ze willen hun vaste klanten niet kwijt en een incassobureau achter je klant aansturen, is niet echt een vriendelijk gebaar.

Maar, is het eveneens niet een onvriendelijk gebaar wanneer een vaste klant wel geleverd krijgt, maar hier vervolgens niks tegenover zet? Die een betaling of zelfs betalingen achterwege laten, maar ondertussen wel gebruik maakt van de geleverde producten en diensten?

Positieve benadering

In de basis kunt u zich afvragen; is een niet of slecht betalende klant een goede klant? U bent veel tijd kwijt uw facturen betaalt te krijgen, het is in die zin constant een doorn in het oog. Een incassobureau wordt niet gezien als een vriendelijk gebaar, maar het is zakelijke gezien een logische stap en het hoeft zeker niet onprettig of onmenselijk te zijn.

Bij Alert Incassodiensten hebben we oog voor uw klantrelatie en zien we voor ons een rol weggelegd als bemiddelaar. Enerzijds staan wij als derde partij op meer afstand, waardoor we makkelijker harder kunnen optreden, maar dat hoeft niet! Wanneer u waarde hecht aan uw klantrelatie, ondanks dat deze klant slecht betaalt, kan onze aanpak ook op een zachtaardige manier.

In de basis nemen wij uw zorgen uit handen en nemen we de regie over de openstaande vorderingen. Wij communiceren met uw klant en komen op voor uw belangen. Daarbij kunnen we in onderhandeling gaan met uw debiteur om zo met uw klant op een toegankelijke en zachtaardige manier tot een oplossing te komen.

Aanpak en Werkwijze Incasso op Maat Alert Incassodiensten-2

We zijn allemaal mensen

Menselijkheid is een kernwoord, ook bij incassobureaus. We zijn allemaal mensen en los van de reden waarom iemand niet betaalt, is het nooit mis om in gesprek te gaan. Blijkt dat een zachtaardige aanpak niet werkt of dat er echt een groot conflict is? Dan kan er altijd nog worden gekozen voor harde eisen die in lijn zijn met de wet. Eveneens kan een incassobureau trachten te bemiddelen door de problemen/conflicten op tafel te leggen en te kijken welke oplossingen mogelijk zijn.

Om deze reden spreken we bij Alert Incassodiensten vaak van ‘incassohulp op maat’. Ieder dossier is anders, ieder bedrijf is anders en iedere debiteur reageert anders. Een incassobureau incasseert, maar bemiddelt eveneens.

Een incassobureau inschakelen betekent niet dat u direct uw vaste klant kwijt bent. Dit wordt eveneens bevestigd in ons eigen werkveld. Het ondernemen van actie bij onbetaalde facturen is iets wat wij keer op keer blijven adviseren. En als wij u daarbij kunnen helpen, horen we het graag!


© Alert Incassodiensten | Incasseren is ons vak

Geplaatst in Actueel, Algemeen, Incasso, Juridisch, Zakelijk, ZZP.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *