Opdracht-Incasso-Indienen-Alert-Incassodiensten-Wanbetaler-Wat-moet-ik-doen

Stappenplan incasso – Eerste hulp bij incasso

Eerste hulp bij incasso. Een eenvoudig stappenplan die u kunt volgen wanneer uw klant de factuur niet betaalt.

Stappenplan Incasso Infographic Alert Incassodiensten Eerste hulp bij Incasso

Toelichting Stappenplan Incasso

Een toelichting op de bovenstaande infographic.

Stap 1: Betalingsherinnering

Stappenplan-Incasso-Stappen-Stap-1

Wij hebben handige documenten beschikbaar gesteld, waaronder een voorbeeld betalingsherinnering. Deze kunt u downloaden en gebruiken om te versturen naar uw klant.

U kunt het beste een kort betalingstermijn aanhouden van 7 dagen. Voeg bij uw bericht altijd de oorspronkelijke factuur toe, zodat uw klant weet over welke vordering het gaat. Verstuur de brief één dag na de vervaldatum van de factuur.

Stap 2: Contacteer uw klant/debiteur

Stappenplan-Incasso-Stappen-Stap-2

Wanneer uw klant naar aanleiding van de herinnering alsnog niet betaalt, adviseren wij contact op te nemen met uw klant. Bel uw klant en ga na waarom de vordering niet wordt voldaan. Probeer tijdens dit telefoongesprek concrete betalingsafspraken te maken. Treft u een betalingsregeling? Zorg dan dat de eerste betaaltermijn op korte termijn is en spreek daarnaast af dat de betalingsregeling vervalt, wanneer termijnbetalingen uitblijven.

Bevestig alle gemaakte afspraken altijd per e-mail en/of brief.

Stap 3: Aanmaning/laatste herinnering

Stappenplan-Incasso-Stappen-Stap-3

Nog steeds geen betaling ontvangen? Stuur dan de laatste aanmaning.

Wij hebben een voorbeeldbrief laatste aanmaning beschikbaar gesteld die u kunt downloaden en gebruiken. U kunt deze brief versturen één dag na het gestelde betalingstermijn. Vermeld dat wanneer uw klant niet betaalt, u een incassobureau inschakelt. Vermeld eveneens dat alle bijkomende kosten, voor rekening van uw klant zijn.

Wilt u het verzorgen van deze laatste aanmaning liever uit handen geven? Dat kan via onze Pré Incasso dienst.
Mocht uw klant na aanleiding van onze Pré Incassobrief niet overgaan tot betaling, kunnen wij uw dossier eenvoudig overzetten naar een incassotraject.

Stap 4: Incassobureau inschakelen

Stappenplan-Incasso-Stappen-Stap-4

Nadat de betalingstermijn van de laatste aanmaning is verlopen, kunt u uw vordering uit handen geven.

8 redenen om te kiezen voor Alert Incassodiensten:

  Snelle aanpak
✓  Persoonlijke werkwijze
✓  Voordelig abonnementensysteem bij meerdere incasso’s
✓  Heldere tarieven
✓  24/7 online inzage in uw dossiers
✓  Behandelt uw dossier van A t/m Z
✓  Gerechtelijke procedures bij de kantonrechter
✓  Oog voor uw klantrelatie

 


© Alert Incassodiensten | Incasseren is een vak

Geplaatst in Administratie, Algemeen, Checklist, Incasso, Juridisch, Zakelijk en getagd met , , , , , , .

3 reacties

  1. Fijn dat jullie voorbeeld brieven gratis ter beschikking stellen, ik heb als zzp helaas te maken met een klant die niet wil betalen. Maar heb van de gang van zaken geen kaas gegeten.

  2. Je hoopt nooit een incassobureau nodig te hebben, maar als je er dan toch eentje nodig hebt dan graag jullie!
    Ben zeer tevreden over jullie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *