In een notendop:
Wat zijn belangrijke aandachtspunten binnen deze branche met het oog op incassorecht:
- Zorg voor goede Algemene Voorwaarden.
- Zorg voor een goede integratie van de Algemene Voorwaarden (webshop).
- Zorg voor een duidelijk betaal- en retourbeleid.
- Zorg voor de mogelijkheid om achteraf te betalen en ken de opties & risico’s.
Uitgebreide toelichting
Detailhandel is er in alle soorten en maten. Van kleine onafhankelijke winkeltjes tot grote concerns, online & offline. Het starten van een eigen webshop is vandaag de dag niet meer zo moeilijk. Opzich is dit een positief teken, het maakt ondernemen en het volgen van uw eigen passie een stuk eenvoudiger. Echter, waar het relatief eenvoudig is om een webwinkel te starten, dient men zich wel te verdiepen in alle wetgeving en juridische eisen die daarbij komen kijken. Met het oog op incassorecht kunnen wij daarbij een aantal belangrijke zaken aangeven.
Algemene Voorwaarden
Of u nu producten verkoopt via een winkel of via een webshop, algemene voorwaarden vormen de basis van uw rechten en plichten. Het vormt een vangnet bij conflicten en meningsverschillen en dat maakt waarom het zo belangrijk is Algemene Voorwaarden te hebben.
Integratie Algemene Voorwaarden webshop
Het hebben van duidelijke algemene voorwaarden is nog niet voldoende. Ze moeten ook op de juiste wijze worden toegepast. Wanneer u een webshop heeft en een klant plaatst een bestelling, dan moet de klant actief akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden (denk aan een checkbox die de klant dient aan te vinken). Eveneens moeten de Algemene Voorwaarden vanaf iedere pagina van je webshop te bereiken zijn. Om deze reden zetten veel winkeliers een link naar de Algemene Voorwaarden in de footer (onderste menu van een website).
Betaal- & retourbeleid
Als webshop is het verplicht om een duidelijk betaal- en retourbeleid te hebben. Wanneer u goederen levert aan consumenten, heeft de consument recht op ‘herroepingsrecht’. De consument heeft het recht om de koopovereenkomst op afstand zonder opgave van reden te ontbinden (oftewel af te zien van de bestelling/ het terugsturen van de producten). De minimale bedenktijd die consumenten hebben is 14 dagen. Dit termijn gaat in vanaf het moment dat de consument de producten heeft ontvangen.
Consumenten worden door de wet beschermt. Het indienen van een vordering kan niet worden uitgevoerd, wanneer het betaal- en retourbeleid afwijkt van wat er in de wet staat aangegeven. Daarom is het van belang dat het betaal- en retourbeleid volgens de richtlijnen van de wet wordt aangehouden.
Achteraf betalen
Webshops die goederen/producten aan consumenten leveren, zijn verplicht een mogelijkheid tot achteraf betalen aan te bieden. Bij verkoop op afstand is het verplicht dat de consument de keuze heeft om minimaal 50% achteraf te betalen. Hoe u het ook went of keert, dit vormt een risico voor u als ondernemer. Want wat als iemand niet betaalt? Er zijn verschillende instanties/bedrijven die dit risico bij u wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan de achteraf betaalmogelijkheden met o.a. Klarna. Hier zijn echter kosten aan verbonden. U kunt ook zelf achteraf een factuur sturen, wanneer iemand voor de optie ‘achteraf betalen’ klikt. Echter, betaalt deze klant niet? Dan moet u zelf achter uw geld aan en/of zelfstandig een incassobureau inschakelen (PS: wij zijn u graag van dienst en zijn transparant over onze tarieven 😉 ).