Wanneer uw klant niet betaalt, kunt u een incassotraject starten. Daarbij is het wel van belang dat u zelf een aantal stappen heeft doorlopen.
U dient uw klant voldoende tijd te hebben gegeven de factuur te betalen. Daarnaast bent u verplicht een herinnering te sturen en nogmaals de klant de tijd te gunnen tot betaling over te gaan.
Voordat u een vordering uit handen mag geven, dient u uw klant een waarschuwing te geven, ook wel een ‘laatste aanmaning’ genoemd. In deze brief geeft u duidelijk aan dat, wanneer uw klant niet betaalt, u de vordering uit handen geeft aan een incassobureau. Daarbij dient u ook te vermelden dat de extra bijkomende kosten eveneens op de klant zullen worden verhaald.
U dient bij de laatste aanmaning rekening te houden met de wettelijke betaaltermijn van minimaal 14 dagen voor particulieren. Dit is niet van toepassing bij bedrijven.
Bij onze voorbeeldbrieven vind u een voorbeeld van een laatste aanmaning.
Wanneer u deze stappen heeft doorlopen, kunt u uw vordering overdragen aan een incassobureau.
© Alert Incassodiensten